בודק - למד לשאול

קובי הלפרין

 

בודק - למד לשאול – Learn to Question - Tony Bruce – חלק ניכר מעבודת הבודק כרוכה באיסוף מידע לגבי המערכת, התכונה או הנושא הנבדק.
במהלך איסוף המידע נתקל במידע רב המגיע מגורמים שונים, וכולל הנחות אותן נצטרך לאמת או להפריך במהלך הבדיקות ולעיתים קרובות עוד במהלך איסוף הנתונים בעזרת חשיבה ביקורתית והצלבת מידע,

אחת הדרכים הינה ע"י שימוש בשאלות הבהרה ובחינה.

כאשר אנו קוראים את הגדרות המערכת, נרצה לשאול את עצמנו שאלות כמו – האם הגדרות אלו חד-משמעיות?, האם הן עונות על צרכי הלקוח?, מה עוד עשוי לבקש הלקוח?, האם הגדרות אלו תואמות הנהוג בכלים דומים?, האם עונות על הסטנדרטים הנהוגים?

אח"כ נפנה לבעלי עניין שונים ונשאל אותם שאלות סגורות להבהרת נושאים שלא היו ברורים לנו, ושאלות פתוחות אשר יעזרו לנו לגלות מידע חסר.

בודק אשר יחשוש לשאול שאלות מתוך מחשבה כי הסובבים יעריכו אותו פחות מתוך הנחה שאינו מבין – יאבד מקור מידע חשוב ולא יוכל להעמיק כמו בודק אשר ירגיש חופשי לשאול.

הדרך בה אנו שואלים משפיעה רבות על התשובות אותן נקבל, כמה מידע נוסף יכלל בהן, עד כמה שאלותינו יגרמו לנשאל לחשוב שוב על ההגדרות המקוריות ולזהות בהן חוסרים וכן הלאה.

באותה המידה גם מגוון השאלות שנשאל ישפיע על התשובות אשר נקבל: מה?, למה?, כמה?, מי?, באיזו רזולוציה?, באיזו סביבה?, לאילו תוצאות יביא?....

קם קאנר, ג'יימס באך, ומיכאל בולטון מדגישים את נושא החשיבה הביקורתית (Critical Thinking) – חשיבה בעלת מטרה, בקרה עצמית, המספקת פירוש, ניתוח והסבר לגבי הראיות והשיטות עליהן מתבסס שיפוטנו, והשימוש בשיטות אלו בכדי להתגבר על הטיות כתוצאה משיחוד דעתנו, עיוורון בלתי רצוני, ושימוש בהנחות שאינן מבוססות.
ג'יימס ומיכאל אף כתבו על כך מצגת מעניינת:
  http://www.developsense.com/presentations/2012-11-EuroSTAR-CriticalThinkingForTesters.pdf

ג'יימס נוהג לחלק את בחינת רמת הבנתנו ל-3 קבוצות:

Huh? – האם אני באמת מבין?, האם אנו מדברים על אותו הדבר?, האם הנושא מעורפל?
Really? – מה גורם לי להאמין?, איך אני יודע שמה שנאמר הוא באמת נכון?, האם זה מגובה בעובדות?

So? – האם זהו הפתרון/המסקנה היחידה?, למה זה משנה?, למי זה משנה?, עד כמה זה משנה?

ככול שנשתפר ביכולת שאילת השאלות, ונעשה זאת בצורה מקיפה יותר (לעיתים מבוקרת, ולעיתים יותר בסגנון ירייה באפילה), כך נשיג יותר מידע, וכך נסתכל בצורה יותר ביקורתית על המוצר הנבדק.

טיפ זה נכתב ע"י קובי הלפרין, חומר קריאה נוסף:
(שימו לב כי במקרה זה מיכאל תוקף הנושא בצורה שונה מזו בה אני הרחבתי הנושא – ולכן כדאי מאוד לקרוא בנוסף)

http://www.mkltesthead.com/2013/07/99-ways-workshop-11-learn-to-question.html

 

סדרת טיפים זו "כיצד להפוך לבודקים טובים יותר" מתבססת על דיון ב: Software Testing Club

99 Things Testers Can Do To Become Better Testers

ה-eBook החינמי שנוצר בעקבות דיון זה: 99ThingsEbook.pdf

וסדרת פוסטים מאת Michael Larsen בשם: Ways Workshop 99 - בה מיכאל מרחיב על כל אייטם וגם מספק הנחיות כיצד לתרגל הנושא.