אתם במסלול קריירה ידוע. התחלתם כ-QA, התמקצעתם, התבלטתם, הפגנתם ביצועים גבוהים וכשרציתם תפקיד חדש או מתקדם יותר, הייתם צריכים לבחור בין מסלול ניהולי או מקצועי?
אם הכיוון שלך היה יותר מקצועי, אולי עברת מבדיקות ידניות לאוטו', עברת לפרוייקט מורכב, יזמת משימות רוחביות או שאולי הפכת ל-Scrum Master או לארכיטקט בדיקות תוכנה.
אם בחרת בכיוון ניהולי, לרוב, הפכת לראש צוות. אם גם אז דחפת קדימה במסלול, הפכת לראש קבוצת QA. בארגונים בודדים גם יכולת עוד להתקדם אל עבר תפקיד של Head of Quality ובאופן רשמי להפוך למס' 1 בארגון לענייני איכות.
אך מה אם אתם מאוד רוצים להתפתח ובארגון שלכם אין תפקיד להתקדם אליו במסלול ה-QA? או שנראה לכם שניהול בכיר יותר זה בכלל לא בשבילכם? או שמא אתם רוצים למנף את הניסיון ב-QA בתחום חדש?
כשאתם לוחצים על Waze הקריירה ומחשבים מסלול מחדש, אתם לוקחים בחשבון את המסלולים הקיימים, אך ייתכן שהמסלול שמתאים לכם כלל לא על המפה?
אז, תצטרכו לבחור או להמשיך באחד המסלול הקיימים או, שלא כמו ב-Waze, תסללו מסלול משלכם.
לפני כמה שנים הייתי ראש קבוצת QA. ניהלתי שלושה צוותים בתחום מרתק, אך עדיין, אחרי זמן מה הרגשתי שאני רוצה להתפתח מקצועית אך בסולם ה-QA הגעתי לנקודת העצירה. לא היה בארגון בו הייתי תפקיד רוחבי יותר שהיה אפשרי או שעניין אותי ובכלל - הרגשתי שאני רוצה ללמוד דברים חדשים. מוכר?
העניין הוא שמה שמאפיין את מקצוע ניהול ה-QA, הוא היכולת לנהל ישיר וגם מטריציונית. יש בתפקיד גם ניהול ופיתוח צוותים וגם הוצאה לפועל של פרוייקטים, ניהול שינויים אינטנסיבי וברוב המקרים אתם הדבק של כל הפעולות עד לדליברי. אתם מתעסקים באינטגרציה בין דרישות מהביזנס ומהפיתוח ובנוסף לכל, משתמשים בדאטה כדי לקבל החלטות ולתקשר אותן.
כמות התוכן ותחומי האחריות רק יכולים לגדול כאשר יש כישורים כאלו.
גם כשאתם לא מנהלים, אתם מבינים מערכת כמו שרק מעטים מכירים, אתם סופר מיומנים בלעשות Zoom-in ו-Out. מצליחים לרדת עד לרמת המודול הטכני ובו בזמן, להבין איך כל פיצ'ר חדש ישפיע על פיצ'רים אחרים או איך באג יכול לשנות את חווית המשתמש. כשאתם מכירים את המערכת ממש טוב ומנוסים, אתם כבר יודעים להעריך זמנים וליזום שיפורים במוצר או בתהליכי העבודה.
כשחישבתי מסלול מחדש ובחנתי אילו אופציות מולי, הבנתי שעליי לבחור בלסלול דרך חדשה, כזאת שתתאים לי ולשאיפותיי. כשניסיתי להבין איך עושים את זה, הבנתי שאני צריכה לבנות את הדרך הזאת כמעט מאפס.
עברתי מחברה של 3000+ עובדים, לסטארטאפ עם פחות מ-30, שקולגות שהערכתי עברו אליו. הגעתי לתפקיד שהתחיל בהובלת ה-QA והיה עתיד לגדול גם לניהול המוצר ודאטה. התחלנו 2 אנשי צוות וכעבור שנה וחצי, הפכנו ל- 24 מפתחים, דאטה אנליסטים, חוקרים ומהנדסי בדיקות. כשהחברה נסגרה, חזרתי שוב לאותה דילמה ונאלצתי לעשות זאת שוב, ולבנות לעצמי תפקיד חדש. אז, לקחתי את הניסיון כ-QA ובניתי בסטארטאפ נוסף את תפקיד ה-Head Of Quality. שם, התאפשר למנף את ניסיון העבר לתפקיד רוחבי שרק חלק ממנו קשור ל-QA. השאר התמקד בהובלת תחום איכות הדאטה, אחריות על קהילת ה-Beta של אחת האפליקציות. רוב הזמן התעסקתי בהיבטי Quality of service וביוזמות למדוד ולשפר אותו. דיווחתי ל-GM ול-COO ולמדתי על איכות מהצד האחר של הארגון ובמובן הרחב מאוד של המילה.
זוהי אמנם רק הדוגמא שלי, אך היא לא באמת רק שלי. יש עוד דוגמאות רבות, שכן תפקידים כאלו מתאפשרים בזכות הניסיון בהובלת QA ומגוון הרחב של הכישורים שרוכשים בתפקידים רוחביים.
היום יותר מאי פעם, אני מוצאת ש QA-בכלל וניהול QA בפרט, זה אחד התפקידים שהכי בונים קריירה. לעיתים צריך רק לראות את מה שנמצא כבר, לזקק מה אתם כבר מאוד אוהבים בתפקיד ולחבר את זה לצורך ארגוני במקום בו אתם נמצאים או במקום חדש.
אם התפקיד כבר קיים בארגון ואתם יודעים שאתם רוצים אותו - Go for it! תמפו את הנדרש כדי להגיע לשם, ואז תזהו מתוך תחומי אחריותכם, משימות או פעולות שמייצרות ערך לקבוצה/לתחום הפעילות ביעד.
תתקשרו את הערך והתוצרים בצורה אפקטיבית, עם מי שרלוונטי שם, ושקפו את שאיפותיכם בצורה ברורה מול הגורמים בהנהלה שיוכל לתמוך בכם בדרך לשם.
אם אתם לא יודעים מה נדרש כדי להגיע לשם? תוכלו לברר עם מי שכבר עושה תפקיד כזה או להסתקרן מול המנהל/ת שלכם.
המעברים הכי פופולריים בתוך ארגונים הם לתפקידי -Technical Project/Program Manager ול -Product, או לצד ה-BO בכל הקשור להתנהלות מול לקוחות (Professional services/CSM).
אם התפקיד שמעניין אתכם לא קיים בארגון, אולי אתם יכולים לייצר אותו? אם יש לכם קייס טוב ודאטה לגבות את זה - רוב הסיכויים שתקבלו אור ירוק, בייחוד לאור הניסיון שצברתם בתחום בו הארגון עוסק.
דוגמא: הצטרפתם לארגון כשהיה יחסית קטן, אך מאז גדל, המורכבות שיש לנהל עד לדליברי עלתה ואיתם כמות התקלות עד לפרודקשן. צריך שיהיה מי שיוביל את זה וידאג לשמר יעילות בתהליך או לייצר כזה כך שלא ייפול שום דבר בין הכיסאות עד ללקוח ובחזרה.
ולבסוף אם התפקיד שמעניין אתכם לא קיים בארגון, ואתם גם לא רואים אופציה לייצר אותו - כנראה שתצטרכו לפנות לדרך במקום אחר או לסלול דרך משלכם.
לסיכום: אם נפרק תפקיד שמעניין אותנו, ליכולות המרכיבות אותו, ייתכן שנגלה שכבר יש לנו את רוב מה שדרוש, או לכל הפחות נבין את הפער ונתכנן איך לגשר עליו.
הכירו בכך שביכולתכם לסלול דרך חדשה וסמכו על עצמכם שכשתהיו שם, תדעו איך להתמצא בה. טפחו את המקצועיות שלכם ושמרו על קשר עם אנשים שמעריכים אתכם מקצועית בארגון הנוכחי או בתפקידים קודמים. ייתכן שהם יהיו אלו, שיתנו לך מפתח לדלת שמתאימה בדיוק לך.