קארין זלוף בת 31, נשואה ואמא לאגם בת השנתיים. QA Lead בחברת Autodesk עם כ-10 שנות ניסיון בתחום.
לפני 11 שנה נרשמתי לתואר בניהול וכלכלה ורגע לפני שהתחילו הלימודים שמעתי על התחום בדיקות תוכנה.
לאחר בירור וסקרנות סביב התחום שהיה די חדש בזמנו, ביטלתי את הרישום לתואר והתחלתי לימודי תעודה שבסיומם התקבלתי לחברה בה גדלתי והתפתחתי במשך 8 שנים וסיימתי בהצלחה במקביל תואר ב״מערכות מידע״. בין בדיקות ידניות שכללו גם מעט אוטומציה, התקדמתי להובלה מקצועית של בודקים בפרויקט ווב חדש בארגון תוך כדי גיוס והכשרת בו.
הלינדאין שלי.
במה עוסקת הקבוצה וכיצד היא בנויה?
Autodeskהיא חברת הייטק גלובלית ובינ"ל עם מעל ל-14,000 עובדים ו-sites כמעט בכל העולם. החברה מפתחת מעל 100 מוצרי תוכנה בעולמות שונים. הסייט בת״א הוקם ב-2009 ואחראי על פיתוח שני מוצרים מובילים הנקראים:
Autodesk Construction Cloud ו. BIM 360-המוצרים עוסקים בניהול פרויקט בנייה, כאשר מדובר בניהול הפרוייקט משלב העיצוב והתכנון כולל שלב הבנייה עד סיום הפרויקט בפועל. צוותי הפיתוח מחולקים לקבוצות מוצרים, כאשר כל קבוצה היא בעלת יכולות וידע מסויימים למודולים משותפים עליהם הם עובדים במוצר. חלק מהצוותים עובדים בספרינטים וחלקם בסקראם וזאת בהתאם למודול עליהם הם עובדים וגודלו. כל צוות מובל על ידי ״Trifecta״ - שלשה מנצחת המורכבת ממנהל פיתוח, מנהל מוצר ומעצב מוצר כאשר העבודה וקבלת ההחלטות נעשית במשותף. הצוותים שלנו הם צוותים מולטי דיסיפלינריים ועובדים בהם אנשי פרונטאנד, בקאנד, מובייל ובודקים.
איך נראה יום העבודה שלך?
מעבר לקפה בבית או הארוחה הביתית והמפנקת שאם הבית מכינה לנו במשרד (היברידיים), כל יום נראה אחרת.
יש ימים מלאים בפגישות עם הרבה תוכן שאני יושבת למחרת בדר״כ לעבד ולהחליט עם מה אני רצה עכשיו ועם מה אח״כ. יש ימים שאני נותנת מבט חטוף בין דשבורדים של הצוות ושל שאר הצוותים כדי לראות אם אנחנו עומדים ב-SLA של באגים וטיפול בדיווחים שהצוותים קיבלו מלקוחות, עוברת ללוח הג׳ירה של הצוות לבדוק מה מוכן לעבודה שלי ואיפה אנחנו עומדים מבחינת האוטומציה שרצה בלילה ואיפה אפשר להשתפר ולחזק.
השנה צוות הפיתוח שאני חלק ממנו עבר לפיתוח של מודול חדש וכמעט כל חודש נכנס עוד PRD חדש עם פגישת Kick off וזה גם הרגע שלי להתחיל לכתוב את מסמך הבדיקות לטובת בדיקות ידניות ואוטומטיות - רגע שמבחינתי תופס את מלוא תשומת הלב ואני רק מחכה לו.
ימי שלישי ב-Autodesk הם ימים ללא פגישות שנקבעו ברוב הצוותים ואלה לרוב גם ימים יותר יעילים עבורי.
באילו אתגרים ניהוליים הנך נתקלת?
תפקיד ההובלה מורכב יותר מתפקידי ניהול ובמילים אחרות ״להוביל ללא סמכות״ הוא ביטוי שאומר הכל. במסגרת התפקיד אני פועלת תמיד עם מטרה להקשיב לבודקים, למטרות, לדעות ולבעיות שלהם, להציע פתרונות, לייצר שינוי לטובה, עמידה בזמנים, טיפול בדיווחי לקוחות בצורה יעילה ומהירה יותר אל מול צוותים אחרים ומחלקת התמיכה, לזהות תהליכים בצוותים ולהציע מה אפשר לשפר ומה אפשר לקחת ולאמץ בצוותים אחרים והעשרה-העשרה-העשרה. גם בפגישות שלי עם הבודקים ובפגישות עם ראשי הצוותים שלהם עומדים בפניי 3 קווים מנחים - טובת המוצר שלהם, טובת הצוות וטובת הבודקים בצוות ומכאן איך מה שאני עומדת להציע יגרום להם להצליח בשלושת הדברים האלו.
כיצד הנך פועלת להעשרת הידע של הבודקים? (הן מבחינה מתודולוגית והן מבחינה טכנית)?
לשמחתי הבודקים אצלנו מאוד משתפים, מפרגנים ותומכים האחד בשני.
משתפים במידע שמצאו ברשת, בוובינרים, מיטאפים, סרטונים ובכל ידע חדש שרכשו מתוך למידה או ניסוי וטעיה בצוות. בנוסף, ביום א׳ הראשון בכל חודש יש לנו יום שמוגדר לכל העובדים כ-"Growth Day", זהו יום שבו העובד משקיע את זמנו בלמידת כל נושא שהוא רוצה מלמידת טכנולוגיה חדשה ועד היכולת להשתפר באנגלית דרך החוג שאוטודסק מציעה בחינם ובפיתוח אישי שהעובד בוחר. לבודקים יש מסמך מרוכז של חומר מתחום הבדיקות שבו כל אחד משתף את הפני שלו ונוצר לנו מאגר גדול מאוד שתמיד מסקרן לשלוף נושא וללמוד אותו ב״יום הצמיחה״ ובכלל.
כחלק מנושא העשרה, העליתי יוזמה שקראנו לה ״QA Session״ כאשר אנחנו מנהלים רשימה של נושאים שמתעבה לאורך זמן מתוך צורך של הבודקים להכיר כלי בדיקות מסויים, ביצוע אנליטיקות, הכרות עם שיטות עבודה אחרות ועם תפקידים של עובדים אחרים בארגון. לאחר מכן, אנחנו בוחרים עובד מהמשרד שיהיה מעוניין להעביר את ההרצאה בנושא הנבחר באורך של שעה וכך אנחנו מקיימים הרצאות ההעשרה אחת לחודש שנבחרת ברוב קולות. עד כה, ההרצאות היו מאוד מושקעות ואינפורמטיביות עם פידבקים מעולים. לכולם יש רצון לעזור בפיתוח ולמידה של הבודקים ממפתח, מנהל מוצר, מעצב מוצר, מנתח דאטא ועד DevOps.
באילו פעילויות קהילתיות את ועובדיך השתתפתם לאחרונה ומהן התובנות שלקחתם מהן? (כנסים, דיונים, קריאה וכתיבה של מאמרים)
בנובמבר האחרון אירחנו מפגש של QA Engineers IL שהוא גם ה-Meetup הראשון שהתפרסם לאחר תקופה ארוכה של קורונה וסגרים אינסופיים. ראיתי בזה הזדמנות טובה לפגוש אנשים, להתעדכן, ללמוד ולשמוע על שינויים ולמידה שהקורונה הביאה איתה. פעם ראשונה שלקחתי על עצמי ארגון ואירוח של מיטאפ והאפקט היה מדהים עם מקום עבודה תומך ומפרגן. באופן אישי אני פעילה בקבוצות פייסבוק ווואטספ ואף הקמתי קבוצת וואטספ עבור בודקים שעובדים וגרים לאורך רוטשילד בת״א במטרה להפגש לארוחות צהריים והאפי האוור אחרי העבודה. אישית הספקתי ללמוד הרבה על איך לשפר תהליכי גיוס, יוזמות וכלים דרך המפגשים האלו.
לשמחתי החברה מעודדת לשלוח לכנסים ובכל שנה אני שמה לעצמי מטרה לשלוח כל בודק לפחות לכנס אחד שמצא את עצמו מתחבר לתכנים שלו כאשר הכרטיסים הראשונים כבר נרכשו לכנסים מעולים במאי ויוני.
מה היית ממליצה לבודקי תוכנה שנמצאים בתחילת הקריירה שלהם?
הרשת מוצפת בטיפים למועמדים בשלבי הכניסה לתחום, הלמידה וחיפוש עבודה, אז הייתי רוצה דווקא לגעת רגע בתכנים שמועמדים מפרסמים - אם זה פוסט אינפורמטיבי, חיפוש עבודה או שאלה כזו או אחרת.
העדיפו להתנסח בצורה מכבדת, הגיבו בצורה נעימה, צנועה ולא מתלהמת. חלק מהקוראים עלולים להיות המעסיקים הבאים שלכם או המנהל הישיר. אומנם מדובר בהתרשמות ממועמד פוטנציאלי מאחוריי מקלדת, אבל הדברים הקטנים הללו גורמים למעסיק לזהות גם יכולות חברתיות ותקשורת טובה שהן חלק לא קטן מדרישות ההעסקה בתחום שלנו. בנוסף, רגע לפני שאתם שולחים קו״ח, הציגו את עצמכם בקצרה, הודו על ההזדמנות, צרו שיחת חולין (אם מתאפשר) ורק אז צרפו קו״ח. לפעמים ההכרות האישית עם המועמד תגרום למראיין לזכור אתכם.
ממה היית ממליצה להימנע?
הרבה פעמים בודקים חוששים להציע תהליכים או כלים חדשים במטרה ליצור שינוי לטובה והתייעלות ואני לגמרי מבינה את החשש. הייתי ממליצה להתחיל לבחון את ההיצע בשוק, מה הביקורות בעד ונגד, להתנסות עצמאית בעבודה היום יומית ומתוך ראייה של היתרונות והערך בדבר מה שנותר זה רק להציג זאת בפני הצוות/הארגון באסרטיביות ובטחון. תחילה, הייתי קובעת POC של כמספר שבועות עד חודש בתוך צוות אחד ולאחר מכן הובלה של השינוי לרוחב לאחר שהוכחנו קבלת ערך למוצר, לצוות ולעבודתם של הבודקים. אל תמנעו מליצור שינוי!
פספורט קבוצתי – Autodesk
סוג המוצר הנבדק: ווב ומובייל.
גודל קבוצת הבדיקות: 15 בודקים כאשר 6 מתוכם בודקי אוטומציה, 6 בודקים ידניים ועוד 3 המשלבים בדיקות ידניות ואוטומציה.
וותק הבודקים: לאחרונה גייסנו בודק ג׳וניור כאשר הבודקת הוותיקה ביותר איתנו כבר כ-7 שנים.
מבנה הקבוצה: כתלות בגודל המודול עליו הצוות עובד במוצר - יש בין בודק 1 בצוות ל-3.
סוגי בדיקות: עיקר הבדיקות הן פונקציונליות, UX/UI, רגרסיה, אינטגרציה ולעיתים גם עומסים וביצועים.
שיטת עבודה: בגדול, כל שנה מתחלקת לשניים עם תכנון חציוני עבור כל צוות:
Summer Half Planning and Winter Half Planning.
בקטן, חלק מהצוותים עובדים בספרינטים של שבועיים וחלקם בשיטת סקראם.