בחן את עצמך | תשובות

נתחיל עם יעד הלימוד (Learning Objective) ורמת הידע (Knowledge Level) הדרושים לנושא הזה. לידיעה כללית: את יעדי הלימוד ניתן למצוא בעמוד הפתיחה של כל פרק בתוכנית הלימוד (הסילבוס). לכל יעד לימוד מוגדרת רמת הידע הדרושה לו (K-level – Knowledge Level). המודל המייצג לרמות הידע שארגון ISTQB משתמש בו הוא מודל הטקסונומיה של בלום (Bloom's taxonomy).

יעד הלימוד הרלוונטי לשאלה שלנו כאן הוא: FL-4.2.1 - " השתמש בקבוצת שקילות בכדי ליצור מקרי בדיקה "; והשאלה שלנו היא ברמה של K3. רמה זו אומרת שעל הנבחן להצביע על התשובה הנכונה מקום ויכולת של יישום ו/או שימוש של הנושא המסוים (או הנלמד במידה וניגש לבחינה לאחר הכשרה).

כאמור, נושא כתיבת בדיקות, חושף אותנו הבודקים להשתמש בטכניקות (בעלות אופי הנדסי ו/או מתמטי) לעיצוב בדיקות. טכניקת "קבוצות שקילות" הינה טכניקה מאד נפוצה, ולעיתים אף נשתמש בה יחד עם טכניקת נוספת: "ניתוח ערכי גבול" (boundary value analysis). היכולת להגדיר קבוצות של ערכים שקולים, בעלי אופי דומה, ובדיקת מקרה אחד מכל קבוצה, מאפשר לנו לצמצם את כמות מקרי הבדיקה האפשריים, מתוך הנחה שמספיק מקרה אחד מייצג לקבוצה שכן אם מקרה אחד יכשל, אזי יכשלו – מאותה הסיבה – כל אותם המקרים של אותה הקבוצה.

 

הבה נבחן את השאלה והתשובות:

בשאלה שלנו ישנם שני קריטריונים (סוג קומה, וסוג הגן), וכל קריטריון מכיל 3 אפשרויות. חישוב כמות מקרי הבדיקה האפשריים, הינו מכפלת האפשרויות (3X3 = 9).

מכיוון שנוסף הכלל ש"גינה קטנה" ו"גינה גדולה" יכולות ללכת רק עם "קומת קרקע", אנחנו צריכים לייצר שני מקרי בדיקה עם "קומת קרקע" המכסים את שתי המחלקות "סוג הגן". על-מנת להשיג 100% כיסוי באמצעות טכניקת מחלקות שקילות, אנו זקוקים לשני מקרי בדיקה נוספים, בכדי לכסות את שתי האפשרויות האחרות של "סוג הקומה", ואפשרות "סוג הגן" שנותרה - "ללא גינה".

אשר על כן, אנו זקוקים בסך הכל לארבעה מקרי בדיקה:

מקרה בדיקה 1: קומת קרקע, גינה קטנה

מקרה בדיקה 2: קומת קרקע, גינה גדולה

מקרה בדיקה 3: קומה ראשונה, ללא גינה

מקרה בדיקה 4: קומה שנייה ומעלה, ללא גינה

 

א) התשובה אינה נכונה.

ב) התשובה נכונה.

ג) התשובה אינה נכונה.

ד) התשובה אינה נכונה.

 

אם תרצו שאציג שאלת דוגמה בנושא מסוים או אם יש לכם שאלות אנא פנו אלי באימייל: [email protected]