ראיון עם מנהל בדיקות – אביתר הכהן מטיפיק

במה עוסקת הקבוצה וכיצד היא בנויה?

הקבוצה שלי עוסקת בבדיקת המוצר מהצד היותר גיימינג'י שלו, הפיתוח של הקבוצה שלנו הוא פיתוח ע"י UG Engine הווי אומר שאנשי ה-QA בקבוצה כולם גיימ-טסטרים.

המוצר הוא קרוס פלטפורם ולכן ההתמקצעות של כל אנשי הצוות זה מובייל, ווב ואפילו דסקטופ.

הקבוצה משלבת בין בודקי אוטומציה לבודקים ידניים.

 

מהן הדרישות הניהוליות והעסקיות מאנשי הבדיקות וממך כמנהל?

כנות מקצועיות וחקירה עד לפרטים הקטנים, עבודה בשעות מגוונות מאוד, בגלל העובדה שאנחנו חברה גלובלית . אסביר איך כל הדרישות הללו נשזרות אחת בשנייה, כנות ומקצועיות זה חלק מהאיכות של הגרסה , רק ע"י כנות מלאה אוכל לסמוך על מילה של עובד בנוגע לפיצ'ר שאני פחות נגעתי בו כמנהל, חקירה? אם איש בדיקות או אשת בדיקות מוצאים תקלה אני מצפה שהם ייצרו איתי כאשר הם כבר חקרו ויש להם פרטים או אפילו תחושת בטן ויחד נחקור.

עבודה בשעות מגוונות-זה בעיקר נובע בגלל הפרשי זמנים בין הקבוצות.

 

איך נראה יום העבודה שלך?

אשתי תמיד אומרת פגישות, פגישות, פגישות…

ואז שואלת מתי אני עובד ובתכלס זה די מצחיק בהתחשב בזה ש-90 אחוז מהזמן השבועי שלי אני מעביר בפגישות. אם באמת נכנס לזה, את הבוקר שלי אני משתדל לפתוח אחרי כארוחת בוקר קלה וכוס קפה עם המשפחה, תפילה טובה ופעילות.

לעבודה אני מגיע בערך בשעה 10:00, ודבר ראשון עובר על מיילים ודברים דחופים וישר פונה פגישות דיילי. לאחר שכל אחד מחברי הצוות מסונכרנים במשימות היומיות שלהם, אני מתחיל במשימות שלי בכך שאני עובר על דוחות האוטומציה מהרצות הלילה בחוות הבדיקות (AWS – Device farm) וסוקר את הדוחות ומתוך כך מעצב את תהליכי הבדיקה ובמידה ונמצא באג בסביבת הייצור (Production) הוא מקבל תיעדוף וזמן משלו בלו"ז היומי. 

כמו כן, בין השעות 14:00-15:00 אני חייב את הפסקת הקפה שלי וקריאה של מאמר מדעי בתחומי הטכנולוגיה וכמובן ממשיכים בשגרת היום.

כראש צוות, העבודה לרוב לא נגמרת ואני מוצא עצמי עם מחשב פתוח גם בשעות הערב.

 

באילו אתגרים נתקלים הבודקים שלך?

שאלה ממש טובה, רציתי להתייחס בהתחלה  לסוגי בדיקות מאתגרות יותר הקיימות בעולם הגיימינג.

אבל אני חושב שהאתגר הכי גדול שלנו, אם נשים בצד את הדיון של סביבות עבודה שזה האתגר הגדול של כל מקום עבודה, לדעתי אתגר גדול מאוד זה תקשורת רחבה בין הרבה גורמים שמפתחים פיצר'ים ובודקים אותם. כי רוב הפיצ'רים אצלנו  מפותחים בין הרבה צוותים ,פיצ'ר  מתחיל אצל הפרודקט ואז עובר לגיימדיזיינר שם הפיצ'ר מתחלק בעבודה בין מספר קבוצות ולכל קבוצה יש אחריות על הפיצ'ר במלואו וגם על הצד שלהם שאותו הם מפתחים.

מה שעושה את העבודה למורכבת מאוד.

 

באילו אתגרים ניהוליים הנך נתקלת?

בעיקר ניהול של צוות גלובאלי, לדעת ולהכיר סטטוס של כל משימה שהחבר'ה שלי עובדים עליה על מנת לדעת אם להוריד משימות בתיעדוף לקראת גרסה או לקבל עדכונים קרוס אטלנטים בין מפתחים מקבוצות אחרות שמצריכות עבודה זהירה ונוספת של אנשי ה-QA.

 

מהם האתגרים הייחודיים של קבוצת הבדיקות שלכם וכיצד אתם מתמודדים אתם?

אגע בשני נקודות, בדיקות UI בצורה מבוקרת ונכונה-לבדוק UI באתר או באפליקציה זה דבר אחד, לבדוק UI במשחק גיימינג זה מאוד מורכב יש המון אלמנטים על המסך וזה מצריך היכרות עמוקה על המוצר, היכרות על כל אנימציה שיש וכמובן אלמנטים משתנים מתוך הקושי הזה, אחד הדגשים בצוות זה שימוש של בדיקות חוקרות, מעבר לסימון ומעבר על תסריטים ,לכל בודק בכל פיצ'ר ובכל גרסה יש זמן של בדיקות חוקרות שבהם הוא מחולק לאזורים ובודק את האזורים במעין חופשיות שתסריט כתוב לא מאפשר .

הדבר השני זה אוטומציה, בהתחלה כאשר בנינו את התשתית לפרויקט האוטומציה התחלנו לחקור על אוטומציה מול מנוע גיימינג יוניטי וגילינו שבארץ אין פיתוח אוטומציה על גבי משחק יוניטי.

התחלנו לחקור ולבנות מתודולוגיות עבודה על בסיס שרת  מידע משרת הדיסקורד.

יש הרבה עבודת תיעוד שלנו בנושא הזה וחקירה שזה מצד אחד מאוד טוב ומלמד אבל מצד שני זה פחות קל.

 

כיצד אתה מניע (Motivate) את הבודקים ומה עוד היית רוצה לעשות?

דבר ראשון בעיני חשוב מאוד תמיד להגיד "תודה", "בבקשה" כל משימה שהצוות מקבל אני מעביר להם את הביקורת החיובית וגם השלילית.מעבר לזה אנחנו משתדלים אחת לגרסה להיפגש לפגישת רטרו לדבר על דברים שהפריעו ולשפר את התהליכים בנינו.

שיפור תהליכים קשור קשר הדוק ליוזמה של אנשי הצוות וככל שאנשי הצוות יזמו יותר הצעות ורעיונות לשפר את התהליך שלנו אני מתפרע איתם ומשיג להם את "הזמן" ומה שצריך  בשביל שהקבוצה שלנו תתקדם. לא להסס לשאול שאלות, משלב הקורס עד ה-6 שנים הראשונות, כל שאלה שעולה לך לראש תשאל, פגישות טכניות? תשאר! אתה תלמד הרבה ותפתח שיח טוב עם המפתחים.

חשוב מאוד להיות בקשר טוב עם מפתחים, זה יעזור הרבה בידע הטכנולוגי שלכם.

 

ממה היית ממליץ להימנע?

מאוכל וחטיפים בהייטקס, בקיץ זה בכלל מטורלל כל סוגי הגלידות האלה.

ואם נתייחס לדברים שקושרים לתעשייה, הייתי ממליץ לבודקים מתחילים להעמיק מאוד בלימודי טכניקות בדיקה וסוגי בדיקה לפני שרצים ללימודי אוטומציה.

מתכנת אוטומציה טוב, זה קודם כל איש QA פנטסטי.

 

פספורט קבוצתי

1710762401-0752

סוג המוצר הנבדק: משחק מבוסס יוניטי קרוס פלטפורם שמלמד בעצמו ועוזר לילדים ללמוד מתמטיקה, המון חברים וחברות שלי בעולם ההוראה משבחים את היעילות של האפליקציה וכמובן מספרים לי על באגים ידועים.

גודל קבוצת הבדיקות: מגוון מאוד כרגע 4 בודקים ו-2 מתכנתי אוטומציה.

וותק הבודקים: עד שלוש שנים

מבנה הקבוצה: קבוצת ה-QA נמצאת תחת קבוצת ה-Apps תחת ניהול צוות של ר"צ הקבוצה שלנו.

סוגי בדיקות: אנחנו מבצעים את כל סוגי הבדיקות מהקלאסיות יותר (פונקציונאליות, שימושיות, עומסים, אוטומציה, בדיקות מובייל ,FPS ,שימוש חומרה, בדיקות חופשיות) עד כאלה שפחות שמענו עליהם כמו בדיקות גורילה ומאנקי במבנה האוטומציה שלנו.

שיטת עבודה: אנו עובדים בשיטת אג'ייל.

כמות המוצרים הנבדקים וקצב שחרור גרסאות: מוצר אחד אשר נבדק על מגוון רחב של סביבות, שחרור גרסה אחת לחודש.