משולחנו של שביט - עדיף באג אחד מתועד מאשר 2 באגים באוויר

בכתבה הזו אני רוצה לדבר אתכם על מקרים שגרתיים שקורים לנו ולא מעט כבודקים.

זה משהו שאני שם לב שקרה אצלי בעבר הרחוק כבודק צעיר ומתחילוגם היום כמנהל ובעבודה אל מול צוותים שונים.


זה קורה בדרך כלל כשאנחנו מתחילים לעבוד עם מוצר לא מספיק יציב או פיצ'ר חדש ששוחרר זה עתה לבדיקה או אפילו פיצ'ר שעדיין לא שוחרר לבדיקה אבל המפתח העלה אותו לסביבת בדיקות מתוך הסביבה הלוקאלית שלו כדי לבצע מס' פעולות שונות ואנחנו מתחילים לעשות מעט מחקר מקדים. כדי ללמוד את המוצר מעבר לקריאה, ניתוח ומעבר על האפיון הכתוב.
כלומר אנחנו רוצים מעט לשחק או להרגיש את המוצר לפני שאנחנו מתחילים לכתוב עליו טסטים במסגרת האפיון.

מה שקורה בדרך כלל הוא שאנחנו מתחילים להריץ בדיקות ולעשות פעולות שונות במוצר שלנו ותוך כדי אנחנו רואים שמשהו לא עובד כשורה. אחר כך תוך כדי אנחנו תופסים עוד משהו ואחריו עוד משהו...ומהר מאוד אנחנו מקבלים רושם לא טוב. מקבלים את הרושם שיש כאן מוצר לא יציב. לא אפוי.

החטא הגדול של הרבה בודקים הוא שאינם עוצרים לרגע ושואלים שאלות, לא מנסים להבין האם באמת מדובר בכמה בעיות שונות, מהי חומרתם?, ומהו שורש הבעיה?, האם בעיה מסוימת גוררת בעיות אחרות? , האם כל הבעיות נוצרות בגלל בעיה אחת? ועוד ועוד כהנה שאלות.
וזה עוד בכלל לפני שהתייחסנו לאפיון, לפני שהלכנו להתייעץ עם המפתח שפיתח את זה.

יש כאן כמה בעיות בהתנהלות השוטפת שלנו כבודקי תוכנה.
אבל אחת הבעיות שמטרידות אותי יותר מכל היא שאנחנו לא עוצרים כאן. מתעדים לפחות בדרך אחת את הבעיות שחווינו ואחר כך ממשיכים הלאה, לשאול, לתחקר, להתייעץ וכו''.

מדוע זה מטריד אותי?
זה מטריד כי זאת הדרך לאבד את התקלות שמצאנו ולהתקדם בכלל עם בדיקות אחרות לגמרי במיוחד כשמדובר בתקלות שהן לא ברורות מאליו ואולי גם מקרי קצה.

לפעמים אנחנו הולכים צעד אחד רחוק מדי עם התחקור על אותה תקלה. מגלים עוד כמה הפתעות בדרך אבל למעשה לא תיעדנו דבר ממה שראינו במקרה טוב חצי שעה-שעה קודם לכן.
ואני לא מדבר על ממש לתעד את הבאג באופן רשמי במערכת לניהול הבאגים..
אני מדבר על שימוש בכלי שיתעד בדרך זו או אחרת את התקלה ויזכיר לנו שהתחלנו את התחקור מתקלה מסוימת.

זה יכול לקרות בצילום מסך, צילום וידאו או אפילו כלי שיושב על הדפדפן ומקליט את הדברים שאנחנו עושים וחווים באותה יממה או מהשעות האחרונות. גם זו דרך לשמור בצד את התקלות שחווינו כדי שנוכל אחר כך בשלב מאוחר יותר לחזור ולתעד את התקלה באופן רשמי.

עם זאת, אנחנו צריכים לזכור שאנחנו צריכים לבצע את המוטל עלינו, לעמוד בזמנים ובכל זאת....אף אחד מאיתנו הוא כנראה לא עובד במשרה זמנית כ-להטוטן שמנסה לתפוס את כל הכדורים באוויר ביחד ולשלוט בכל.
לכן אנחנו מחויבים לעבודה במתודה סדורה וב-צ'אנקים קטנים.
תבדקו חלק-חלק מתוך הפיצ'ר המלא וכשיש בעיה או אפילו מס' בעיות. שם תעצרו.
תוודאו שזה מתועד איכשהו באופן לא רשמי ו…תתקדמו הלאה.
וכן חברים.. גם אם זה מעט קוטע לכם איזו המשכיות או קו מחשבה של כיוון מסוים..

זכרו – אתם עדיין ביתרון גם אם הלכתם 2 צעדים קדימה וצעד אחורה.

אני מאחל לכם המשך שבוע נעים ושקט, שנדע ימים טובים יותר ושלעולם לא תצעדו לבד.