LOGIN
התחברות או הרשמה
Avatar
להמשך הרשמה ידנית – לחץ על כפתור ההרשמה, להרשמה/כניסה מהירה בעזרת חשבון רשת חברתית – לחץ על הלוגו בכותרת

אפס סיסמה - שכחתי את שם המשתמש

שם משתמש
סיסמה
זכור אותי

he icon   en icon

לבדוק או לא לבדוק? - זאת השאלה

נכתב על ידי 
שישי, 05 יוני 2015 16:56
דרגו כתבה זו
(5 הצבעות)

לבדוק או לא לבדוק - זאת השאלה

לא תמיד צריך לבצע כל בדיקה עליה חשבנו או אותה תכננו, ועלינו תמיד לשקול עלות מול תועלת, שהרי ככל שעבודת הבדיקות מתארכת – כך גם יתעכב תאריך שחרור הגרסה ללקוח.

לעיתים קרובות ניקח זאת בחשבון מלכתחילה תוך תיאום עם מנהל הפרויקט ומהנדסי המערכת ונמנע מהגדרת דרישות מערכת אלו תוך כדי ציון הבדיקות שלא נבצע בתכנית הבדיקות (STP). אך קיימים מקרים רבים בהם כבר כתבנו את הבדיקות, ולעיתים גם הכנו להן אוטומציה – האם עלינו להריצן מעתה שוב ושוב בכל סבב בדיקות?

לפני שאתם מריצים בדיקות באופן עיוור רק כי הן קיימות... – הנה מספר שאלות שעליכם לשאול:

1. מתי כבר הורצה הבדיקה? – האם יש טעם להריץ אותה כעת שוב?

2. מה השתנה מאז הרצתה הקודמת?

3. האם זו בדיקה ידנית או אוטומטית?

4. כמה זמן לוקח לבצע את הבדיקה?

5. האם בדיקה זו נכשלה אי-פעם בעבר?

6. האם רבים משתמשים בתכונה הנבדקת?

7. האם יש לנו היכולת לבצע ולנתח את תוצאות הבדיקה?

8. האם יש לנו כח אדם / זמן לביצוע הבדיקה?

9. האם הבדיקה הזו עדיין רלוונטית ונכונה?

10. האם זו הדרך הנכונה להריץ הבדיקה בשלב זה?

(האם אינה מורכבת מדיי לשלב ראשוני של בשלות הגרסה?, או אולי פשוטה מדיי ובזבזנית לבדיקות רגרסיה ועדיף לשלבה ביחד עם בדיקות אחרות לבדיקה מורכבת?)

בצורה דומה – רצוי שנחשוב עוד לפני שאנו משקיעים זמן בכתיבת הבדיקה. אם זו בדיקה פשוטה בקדימות נמוכה – אולי לא שווה להשקיע בפירוט צעדים מלא ונוכל להסתפק בכתיבת שם הבדיקה בתוספת תיאור קצר של מטרת הבדיקה.

האם עלינו לשכפל תיאור מלא של הבדיקה – או שנסתפק בכתיבה יעילה יותר עם תיאור אחד אותו נריץ עם מגוון שילובי ערכים אשר יתואר בטבלה סמוכה?  (דבר שיקל על התחזוקה וראיית התמונה המלאה)

טיפ זה הופיע בגיליון #1 של מגזין עולם הבדיקות - http://goo.gl/sMeEMH

פוסט זה מבוסס על רעיון שהועלה בפוסט של John Andrews :

http://testingfromthehip.wordpress.com/2014/07/15/release-testing-to-do-or-not-to-do-that-is-the-question

 

לבדוק או לא לבדוק small

שונה לאחרונה ב שישי, 05 יוני 2015 17:09

חובה להיות משתמש רשום במערכת בכדי להגיב - ההרשמה/כניסה בכותרת האתר

חדשות מעולם הבדיקות

  • The 5 reasons why big IT projects don’t get done

    Big projects take forever, never get done, and lose relevancy for before anyone uses them. Building things nobody uses is a waste of time, and money, but we spend fortunes doing it, over and over again. There is a better way. This article describes the five reasons why big IT projects don’t get done, and […] The post The 5 reasons why big IT projects don’t get done appeared first on Xebia Blog.

    22.10.2018 | 4:01 קרא עוד...
  • Testing For Digital Accessibility

    Testing For Digital Accessibility 'Learned the difference between usability and accessibility testing' is what the co-learners shared with us as one of the feedback for the accessibility testing workshop conducted on 23rd September.This workshop was hosted by Manumantraa and presented by Ajay Balamurugadas and myself.  In my humble knowing, this confusion can occur if/when the focus is not on testing but on imposing testers to learn about the process followed rather than about testing at any organization. The ecosystem makes you believe as a new tester, that knowing about testing fundamentals is not necessary but knowing the process is essential. As Sanath puts it 'lie' is at the center of the word 'believe'. Any belief about software testing needs to be formed by a tester and by deep diving to know and learn and mustn't be a blindly followed borrowed belief system. When we learn from the unlearned it impacts us and the next generations of testers know-how as this, in turn, gets passed down as software testing knowledge.So do *participate, discuss, talk and be involved in the learning that is happening around you, in your team, at your organization. *Participate - Take part assertively and effectively to contribute for the greater good. Testers who are on a learning path of a11y testing can find some of the below collated a11y testing tools useful and for reference only. For the ease of developing a11y tools for testing and for a deeper understanding a11y testing is broadly categorized into Visual, Cognitive, Speech, Mobility and Hearing impairment.  Some of the a11y testing tools[…]

    22.10.2018 | 3:46 קרא עוד...
  • Effectiveness

    Effectiveness Effectiveness I recently had a bit of a wake-up call via Twitter. I asked the following question: “What’s the one thing /above all/ that makes for an effective organisation?” My thanks to all those who took the time to reply with their viewpoint. The wake-up call for me was the variety of these responses. All over the map might be a fair description. Which, given I’ve been writing about effectiveness in the context of organisations for more than a decade now, tells me I’ve some way to go to get my perspective across. Not that I’d expect folks to respond by simply parroting my definition, of course.And nor do I claim any special authority over the term. Goldratt defines (in)effectiveness as: “Things that should not have been done but nevertheless were done.” Drucker defined it as: “Successfully aligning behaviour with intentions.” Aside: It’s been my experience that (organisational) effectiveness gets little attention or focus in most organisations. And seeing as how in most organisations things are so ineffective, I’ve come to believe that those making the calls don’t see a need for effectiveness. Spectra Effectiveness is a spectrum. From highly ineffective through to highly effective. Note that this spectrum is orthogonal to the spectrum of organisational success (by whatever measure you might choose for success: revenues, profits, social impact, personal kudos, joy, employee satisfaction, customer satisfaction, quality, returns to shareholders, executive bonuses, w.h.y.). Effective organisations are not necessarily successful, and successful organisations are not necessarily effective. I posit that effectiveness[…]

    22.10.2018 | 2:25 קרא עוד...

טיפים

לרשימה המלאה >>