LOGIN
התחברות או הרשמה
Avatar
להמשך הרשמה ידנית – לחץ על כפתור ההרשמה, להרשמה/כניסה מהירה בעזרת חשבון רשת חברתית – לחץ על הלוגו בכותרת

אפס סיסמה - שכחתי את שם המשתמש

שם משתמש
סיסמה
זכור אותי

he icon   en icon

הכירו את לקוחותיכם

נכתב על ידי 
ראשון, 29 יוני 2014 10:21
דרגו כתבה זו
(1 הצבעה)

הכירו את לקוחותיכם

"הכירו את לקוחותיכם" למרות שמשפט זה נשמע דיי טריוויאלי והרי אנו כבודקים אמורים לדעת כי "אנו מייצגים את הלקוח בפני הארגון" הרי שבמרבית המקרים יש עוד הרבה מה לעשות ולשפר בנושא.

האמת היא – כי לא תמיד אנו יודעים מיהם המשתמשים במוצר אותו אנו מפתחים, אלו דרכים ייחודיות יש להם לשימוש במוצר, מהם התנאים הסביבתיים, מהם יכולותיהם ואולי אף מגבלותיהם.

כדוגמא – ה-SMS שתוכנן במקור ככלי לטכנאי רשת הסלולר הפך לפתע לשיטת תקשורת נפוצה ביותר בקרב המשתמשים (וכראייה ניתן לראות כי התכנון המקורי משפיע על יכולותיו – הוא קורס תחת עומס ואינו מבטיח העברת ההודעה תוך זמן נתון)

נושא זה והנושא המקביל לו "עבדו כתמיכת לקוחות לזמן מה" שהועלו ע"י Chris George – הינם 2 הנושאים הראשונים ב-eBook ולא בכדי,

כשאנו באים לתכנן בדיקות למוצר – עלינו לעצור ולחשוב:

מי עומד להשתמש במוצר?מדוע הוא משתמש דווקא בו? מה חשוב לו?באילו תנאים הלקוח עשוי להשתמש במוצר? (ברכבת, במעלית, על חוף הים, או במיטה? , כשהוא לבד או בין קהל, בזמנו החופשי או במקרה חירום?)האם יש דרכי שימוש שונות בהן יבחר בכדי להגיע למטרתו?

אז – איך נוכל להכיר את הלקוח/ה שלנו?

ישנם מוצרים להם קהל ממוקד – ואז ניתן לתאם פגישה ייעודית.
לעיתים ניתן להשתמש בפעילויות של סקרים, כנסים, התקנה או תמיכת לקוחות בכדי לפגוש הלקוחות
רצוי שכל הבודקים ייחשפו לכך – לפחות פעם בשנה.
רצוי לבנות קשרים חמים עם אנשי התמיכה, לשלב אותם בפעילויות הבדיקה ולהיפך (אין כמו שיחה עם לקוח המדווח על תקלה - בכדי להבין את השפעות המוצר עליו), וגם לעודד אותם לאסוף מידע תוך כדי הפעילויות שלהם, לתעד וליידע אותנו על צרכים בהם הם נתקלים וכיצד הלקוח תופס את המוצר.מוצרים אחרים הם גנריים – וכל שנוכל לעשות הוא לנסות לצפות במשתמשים במקומות שונים.אם יש פורום תמיכה – ניתן ללמוד ממנו המון (וכך גם מפורומים גנריים הקשורים לנושא).חיפוש ע"פ מילות מפתח יוביל לתגובות משתמשים בטוויטר, פייסבוק וכד'.
גם מידע הנכתב לגבי כלים דומים יכול לספק מידע רב לגבי צרכי הלקוח.למוצרי Web כנראה שנוכל להעזר בכלים המספקים משוב על דרך השימוש באתר כמו Google-Analytics.תוכנות רבות שומרות לוגים לא רק לגבי בעיות אפשריות אלא גם לגבי הפעולות שבוצעו ומי היה המשתמש שביצע אותן – השגת מידע זה וניתוחו ייתן לנו ידע רב.

לאחר שניתחנו את סוגי וצרכי הלקוחות שלנו – נוכל להגדיר פרופילים ובעזרתם לבנות תאור של מקרי שימוש – אשר ישמשו אותנו כבסיס לבדיקות וכמשוב לדרישות/הגדרות המערכת.

ככול שנכיר טוב יותר את הלקוחות – נוכל לדעת גם כיצד כל תוצר או בעיה משפיעים עליהם, ובעזרת ידע זה להגדיר טוב יותר את חומרת הבעיות שאנו מוצאים ולהשפיע על קדימות הטיפול בהם.

 

חומר קריאה נוסף:

http://www.mkltesthead.com/2013/07/99-ways-workshop-1-get-to-know-your.html 

http://www.mkltesthead.com/2013/07/99-ways-workshop-2-work-first-line.html 

http://blog.ruberto.com/2013/06/engage-customers-directly-to-build-high-quality-software

 

נשמח לשמוע רעיונות הערות והארות מכם הקוראים – בחלונית התגובה מטה, ו/או בפורום.

סדרת טיפים זו "כיצד להפוך לבודקים טובים יותר" מתבססת על דיון ב: Software Testing Club

99 Things Testers Can Do To Become Better Testers

ה-eBook החינמי שנוצר בעקבות דיון זה: 99ThingsEbook.pdf

וסדרת פוסטים מאת Michael Larsen בשם: Ways Workshop 99 - בה מיכאל מרחיב על כל אייטם וגם מספק הנחיות כיצד לתרגל הנושא.

 

 KnowYourCustomers

 

שונה לאחרונה ב ראשון, 29 יוני 2014 10:38

חובה להיות משתמש רשום במערכת בכדי להגיב - ההרשמה/כניסה בכותרת האתר

חדשות מעולם הבדיקות

  • Property-based or generative testing – insights from European Testing Conference

    Property-based or generative testing – insights from European Testing Conference I had really good intentions to blog more about things I learned at European Testing Conference, because I took pretty good sketch notes for myself. But I exceeded my WIP pretty badly between ETC and Booster Conference, and then I broke my leg. I’m making time now to share what I learned from at least one more ETC session! Property-based Testing Romeo Moura explained property-based testing to us. The whole time, I kept thinking, “This sounds just like generative testing, which I learned from my former Pivotal Tracker teammate Ashton Kemmerling. The generative tests found such otherwise-impossible-to-pinpoint bugs with Pivotal Tracker.” I just did some research and found this post from Jason Steinhauser which confirmed my suspicions. That post also has this really good definition from Jessica Kerr: Property-based tests make statements about the output of your code based on the input, and these statements are verified for many different possible inputs. – Jessica Kerr (@jessitron) Let’s look at what I learned specifically from Romeo, because it added a lot to my knowledge. He used the bowling kata to illustrate a lot of his points, and I have to admit, I just don’t get the bowling kata completely. But I’m going to try to repeat what he said anyway. Not just for “modern” code Romeo emphasized that property-based testing works for legacy code and non-functional programming languages (I’ll say, because on Tracker we used JS). He began by talking about the need to know business rules and examples, and that[…]

    20.04.2019 | 1:05 קרא עוד...
  • Broaden the scope of the SUT

    When testers talk about SUT (System Under Test) there seem to be an implied context of it being software, developed, bespoke software to be specific. Let me broaden the notion of a SUT using Wardley Maps and with that illustrate how testing can add value across the board. Bespoke software (aka Custom built) is where the solution (SUT) is built and maintained tailormade to a specific company by a specific team that answers to order giver. When you build and maintain an app or web site for a company and is embedded in the team delivering the code base – it’s usually in a bespoke context. Experiment/emerging example: Built an internal web site to do some simple public service case management. Write it based on MicroSoft .Net and IIS technology. The solution is new and novel, so interaction with the user is important. All the commotion on buiding MVP experiments and interaction with the Product Owner are usual symptoms of a genesis situation. As the processes mature and products emerge, the solution development becomes more an customization activity. Customization example: Implement Dynamics 365, SiteCore, SalesForce etc – but taylor and code them to your specific purpose. I have worked in a project taking Dynamics 365O and creating custom forms to handle public sector health events. The last class of software “development” is the pureplay configurations of standard solutions. This is the context of SaaS – pay the license and get started. Think SAP or Office Applications, anything that is so[…]

    20.04.2019 | 9:33 קרא עוד...
  • Long time no see!

    Long time no see! How have you been?I've been good. My nine-month old son is utterly adorable. My wife and I just love getting on the floor and playing with him. He's now crawling around so fast, we can barely keep up with him! He's also standing, pulling himself up on anything he can get a hold off. Kitchen cabinets. Walls. Shelving units. His Dad's hair. His Dad's ear. And somehow he is sprouting a third and fourth tooth!Work has been amazing! I cannot believe how supportive everyone has been for this new father! Since we last spoke, I am on a new development team, focused more on the back-end, testing Threat Stack's many microservices that run the SecOps product.Last year, I was creating a UI Automation framework from scratch, using Capybara + Ruby as a wrapper for Selenium WebDriver, and ThoughtWorks Gauge as a test framework.To deepen my knowledge of Capybara and Gauge, I created a few demo projects: Gauge-Selenium-Ruby-first-draft (February 2018) Basic Capybara - Gauge (December 2018)  Last September, I even volunteered writing a chapter of a software testing book "How to Gauge What Your Tests Are Doing" for Eran Kinsbruner's Continuous Testing for DevOps Professionals.This year? I wrote an Introduction to Capybara course! It took a few months, and a lot of sleepless nights, but it was worth it. It is still being finished up. Watch this space. More details to come! Happy Testing! -T.J. MaherSr. QA Engineer, Software Engineer in TestMeetup Organizer, Ministry of Testing - BostonTwitter | YouTube | LinkedIn |[…]

    19.04.2019 | 9:35 קרא עוד...

טיפים

  • אל תפסיקו לשאול שאלות...
    אל תפסיקו לשאול שאלות... במסגרת עבודת הבדיקות - אל תפסיקו לשאול שאלות... אחרי שקראתם את הרקע לנושא הנבדק, פנו למהנדסי המערכת, והבהירו עמם נקודות שאינן ברורות, גם אם נראה לכם כי הבנתם הכל, השתדלו לשאול שאלות פתוחות - לעולם אינכם…
    קרא עוד...
  • הסתכלו על התמונה המלאה - וואלידצייה לקבוצות באגים
    הסתכלו על התמונה המלאה - וואלידצייה לקבוצות באגים הסתכלו על התמונה המלאה - וואלידצייה לקבוצות באגיםבהרבה מקרים, אנו יכולים לקדם את וואלידציית הבאגים באופן מהיר ויעיל יותר, אם נסתכל על התמונה המלאה. במקום לעבור באג, באג - בצעו חיתוך על כל הבאגים באזור מסויים,…
    קרא עוד...
לרשימה המלאה >>