LOGIN
התחברות או הרשמה
Avatar
להמשך הרשמה ידנית – לחץ על כפתור ההרשמה, להרשמה/כניסה מהירה בעזרת חשבון רשת חברתית – לחץ על הלוגו בכותרת

אפס סיסמה - שכחתי את שם המשתמש

שם משתמש
סיסמה
זכור אותי

he icon   en icon

מבט טרי מביא באגים טריים

נכתב על ידי 
שני, 01 יולי 2013 04:56
דרגו כתבה זו
(2 הצבעות)

מבט טרי מביא באגים טריים laugh

באופן טבעי אנו כבודקים מתמחים בעבודה עם המוצר שאותו אנו בודקים,

בהרבה מקרים זהו יתרון (אנו יכולים לזהות בעיות, לעבוד מהר יותר וכן הלאה),

אך לעיתים זהו חיסרון – אנו מפתחים "עיוורון" לבעיות מסוימות – פשוט כי כבר התרגלנו לעקוף אותן,

אנו לא שוגים מספיק (וכמובן שהאוטומציה שלנו אינה שוגה בתפעול המערכת), ולכן אנו לא מזהים  בעיות הנובעות כתוצאה מבחירה שגוייה, אשר לעיתים התופעה שהן יוצרות תחלחל ותופיע רק מס' צעדים אח"כ – ולעיתים קרובות אף רק בשדרוג המערכת הבא.

ולכן:

  1. נסו לחשוב מהן הטעויות שמשתמש יכול לעשות – בצעו אותן במודע.
  2. בדקו במיוחד מקרים של הכנסת ערכים שגויים, ולאחריהם תיקון הערכים, ושימור הערכים הנכונים בשלב הבא בו במערכת נזקקת להם וגם לאחר שדרוג.
  3. נצלו כל הזדמנות בה מגיע בודק חדש – מבט טרי מביא באגים טריים – עודדו אותו לא להגיד "טעיתי – אף משתמש לא יעשה זאת" – אם הוא טעה – כנראה שתכנון המערכת שגוי (או לפחות לא מספיק אינטואיטיבי) וכל משתמש אחר עשוי לטעות – זה באג.
  4. לבדיקה ספציפית של מקרים מסוג זה – הזמינו אנשים ללא היכרות עם המערכת להשתמש במערכת, ולוו אותם בכדי לזהות היכן התקשו, ואילו באגים נבעו כתוצאה "משגיאותיהם" בתפעול המערכת.
    אל תכוונו אותם יותר מדיי מה לעשות – השאירו המקלדת והעכבר בידיהם!
  5. גם הדרכות של עובדים חדשים וותיקים, ואף לקוחות (אם לא מצאנו זאת קודם) יכולים לשמש לזיהוי מקרים מסוג זה.

 

שונה לאחרונה ב שני, 01 יולי 2013 05:06

חובה להיות משתמש רשום במערכת בכדי להגיב - ההרשמה/כניסה בכותרת האתר

חדשות מעולם הבדיקות

  • How to avoid missing a bug

    I found Kristin‘s article about how she forgot to retest a bug very funny. Not because it is a joke but because I recognised myself in her story. When others find a bug in 5 minutes, that were there just under my eyes during my one hour session, I cannot avoid feeling bad. And often, those bugs are not tricky ones, they follow a clear pattern, as if the tester would know where the bugs hide — which can be a developer, some developers are very good at testing.Bugs are gregariousWell, in fact, it is exactly how issues behave. Bugs follow predictable patterns: they like to hook to some behaviours or some modules in the product or some kind of features. When one of those actions or place reveal an unexpected behaviour, you can bet a cookie that you will find similar ones if you continue digging. And you will have a delicious breakfast next day. Same issue elsewhere, other issues near to the first one. Bugs, like zombies, feel stronger when they piece together. And when you think of it, this is obvious: the same bugged code can be called in several parts of the application. Some contexts are not well handled by some frameworks or browsers. (Please be patient, I’ll come with concrete examples in the last section.)The power of heuristicsThe fact to find patterns in bugs and to foresee, not with certainty but at least with confidence, a possible weakness in the context of an application has a name. It[…]

    19.09.2019 | 3:51 קרא עוד...
  • Five Blogs – 19 September 2019

    The (best) five blogs I read today. Check them out. How To Spot a Faker Written by: Matt Heusser If Strategy Is So Important, Why Don’t We Make Time for It? Written by: Dorie Clark 10 Brain Training Exercises To Boost Your Brain Power Written by: Michael Gornam What can testers and developers learn from each other? Written by: Lisa Crispin Testing in DevOps Written by: Matthew Bretten Quote of the day: “If you think adventure is dangerous, try routine. It is lethal.” -Paulo Coelho You can follow this page on Twitter

    19.09.2019 | 12:45 קרא עוד...
  • Don't No

    Don't No We've all been there: frustrated by a request from a stakeholder for what we take to be significant new work without regard for the scale of it, the time it would take, or the current backlog.Recently, a colleague in that situation and ready to scream "NOOOOO!!!!" asked for my advice. What I said boiled down to this: Step back and think of at least three ways that the request could be interpreted. Sketch rough ideas for how you could do each of them, at what cost, with what compromises.  Share them with your stakeholder to clarify their desires and help them to guide the next steps. This is essentially Jerry Weinberg's rule of three and orange juice test so I claim no great novelty here. What I do claim is that I feel a lot better when I follow these steps than when I instinctively reject some request based on poor assumptions and no conversation, landing myself in a needlessly defensive position.P.S. just to make this harder, don't forget that you could also be misinterpreting and underestimating requests that you say "yes!" to. It just doesn't usually feel so bad (at the time).Image: https://flic.kr/p/2etM44v

    19.09.2019 | 12:39 קרא עוד...

טיפים

  • מבט מערכתי לבודקים – Systems Thinking
    מבט מערכתי לבודקים – Systems Thinking מבט מערכתי לבודקים – Systems Thinking התכונה או מערכת אותה אנו בודקים - אינה מנותקת משאר העולם, תיקון בנקודה אחת – עשוי להשפיע ולפגוע בנקודות אחרות, ולכן על הבודק להכיר את המערכת והקשרים בין חלקיה. כמו…
    קרא עוד...
  • לא יודע מה לבדוק?
    לא יודע מה לבדוק? לא יודע מה לבדוק? עצור,  קח הפסקה קלה, ענה על השאלה:   "למה אני בודק?"   טיפים מחברי ITCB-AB
    קרא עוד...
לרשימה המלאה >>